Kerst- en Nieuwjaarsbericht 2017

December 2017

Beste vrienden van de Stien Eelsingh Stichting (SES)

Fijne feestdagen en een gelukkig 2018 gewenst!

Inderdaad, we schrijven binnenkort alweer 2018. Waar blijft de tijd! Wanneer is de tijd aangebroken dat Stiens Eelsingh’s naam niet alleen een begrip is in Overijssel, Drenthe Groningen en Friesland, maar ook in de rest van het land! Helaas, helaas!
Als SES kunnen we niet concurreren met de grote blockbuster exposities in het westen van het land. In het archief van SES bevinden zich bronnen, die aangeven dat de meeste exposities in haar eigen Witte Boerderij plaatsvonden. Toen ze – voor korte tijd – lid was van de kunstenaarsvereniging De Ploeg was haar werk ook in Groningen te zien!

In de expositieruimte van Stiens dochter Margreet in Doesburg hangt momenteel het schilderij Interieur van de Witte Boerderij. In dit werk is te zien hoe ver Stien haar tijd vooruit was: origineel en vakkundig.

Geen gebrek aan inspiratiebronnen in Staphorst en omgeving. Werken van Eelsingh zijn sporadisch te traceren op de kunstmarkt. Tijdgenoten van Stien die schilderijen en tekeningen kochten of kregen, koesterden ze en gingen over naar de volgende generatie.

Op bijgaande foto’s is de vroegere boerderij van Stien te zien, de latere foto toont het huidige restaurant met de toepasselijke naam STIEN.

Afgelopen zomer heeft het voltallige SES- bestuur een kijkje genomen en er een heerlijke maaltijd verorberd. Onder begeleiding van dochter Margreet kwamen er interessante details boven water.

Voor 2018 zijn op dit moment geen extra activiteiten gepland. Zodra ons bestuur een mogelijkheid ziet opnieuw te exposeren springen we in! Graag ontvangen we van onze vrienden suggesties en/of mogelijkheden de bekendheid van het oeuvre en leven van Stien Eelsingh verder te verbreiden. Werk en leven van Stien is interessant geweest en waard om verder verbreid te worden.

Goede feestdagen gewenst van het SES-bestuur.